M-am întrebat, fără a găsi un răspuns mulțumitor, dacă ”prelucrarea”
banului public, prostiile și minciunile definitorii pentru Vasile Pruteanu sunt
rodul propriei minți sau îl învață cineva. La vreme de alegeri, însă, cadrul de
evoluție ar trebui să fie unul dominat de responsabilitate și măcar o minte
lucidă să îl potolească, să îl tempereze. Gogonata cu parcurile industriale
demonstrează că nu-i cazul.
A fost mai întâi vizita ministrului Hellvig de la
Dezvoltare Regională și Turism. Pruteanu a anunțat că va face – repede, repede
- două parcuri industriale (unul la Roman, altul în zona Săvinești – Roznov) cu
fonduri de la minister. I s-a explicat tăios, dar omenește, în paginile acestei
publicații, că nu se poate, că ministerul nu are fonduri pentru asemenea
aventuri. Zilele au trecut și am sperat că i-a trecut damblaua. Deșartă
speranță! Marți, 5 iunie, presa locală de ritm cotidian a fost inundată cu noul
plan-angajament privind două parcuri tehnologice. Se păstrează unul la Roman,
al doilea se mută la Piatra Neamț. De această dată temeiul invocat este
Ordonanța nr. 65 din 2001, care, într-adevăr, reglementează ea ceva, dar e vorba
despre regimul de constituire şi funcţionare a parcurilor industriale.
În
prezentare sunt preluate două alineate din primul articol al ordonanţei, cât să
explice ce-i ăla parc industrial şi cum se constituie. Se invocă “gândirea
preşedintelui Consiliului Judeţean Neamţ” şi se subliniază că avem parte de
dezvăluiri din planurile lui Vasile Pruteanu. După care suntem îmbrobodiţi cu o
serie de facilităţi, cu accent pe scutiri de taxe şi reduceri de impozite
aducătoare de prosperitate, locuri de muncă şi
multă glorie celui cu gândirea dezvăluită pe 5 iunie. Zi de marţi, cu ceasuri
rele, trebuia să fie prevăzător...
În realitate, ca şi-n alte ocazii când fiul Sloboziei de
Roznov iese la rampă, ne aflăm în faţa unei panarame desăvârşite. Lipsa
bănuţilor pentru plata de centimetri pătraţi de publicitate, în plus, nu este
un argument credibil. Minciuna prin omisiune tot minciună este.
Ordonanţa invocată prezintă şi o serie de condiţii
cumulative ce trebuie îndeplinite pentru a râvni la titlul de parc industrial,
statut pe care, în treacăt fie vorba, îl acordă Ministerul Administraţiei şi
Internelor. Astfel, terenul aferent,
împreună cu clădirile şi infrastructura privind utilităţile existente la
momentul constituirii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) terenul are acces
la un drum naţional sau european şi este racordat la
infrastructura
utilităţilor publice;
b) terenul are o
suprafaţă de cel puţin 10 ha;
c) terenul se află în
proprietatea sau în folosinţa, pe cel puţin 30 de ani, a
asocierii care
solicită titlul de parc industrial;
d) sunt libere de
orice sarcini;
e) nu fac obiectul
unor litigii în curs de soluţionare la instanţele
judecătoreşti cu
privire la situaţia juridică;
f) îndeplinesc
condiţiile tehnice privind protecţia mediului.
Romanul
ca Romanul, dar unde o fi terenul-minune din Piatra Neamţ? E al vreunui “băiet
diştept” ţinut la secret? E pregătită vreo asociere-minune? Doar parcul industrial – aşa scrie la ordonanţă, parol! - este
administrat de o societate comercială, înfiinţată în conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990, ai cărei
acţionari pot fi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale,
agenţii economici, institutele de
cercetare-dezvoltare
şi/sau alţi parteneri interesaţi. Altfel spus, exact asociaţii parcului. Pruteanu
nu aduce aceste clarificări şi nici nu suflă o vorbă despre orizontul de timp
pentru înfiinţarea parcurilor din păduri, pardon, industriale. Simpla
menţionare a prevederilor art. 6 din Ordonanţă, lămureşte orice om cu mintea
acasă că mai e mult… până departe: “În
vederea obţinerii titlului de parc industrial, asocierea depune la
Ministerul
Administraţiei şi Internelor o cerere însoţită de următoarele
documente:
a) dovada
îndeplinirii condiţiilor prevăzute (…) cu privire la terenul
destinat parcului
industrial, inclusiv clădirile şi infrastructura privind utilităţile
existente;
b) studiul de
fezabilitate pentru realizarea parcului industrial, inclusiv
descrierea
infrastructurii în interiorul parcului şi a sistemelor de conectare la
utilităţile din
exteriorul parcului, necesare;
c) acordul
autorităţii administraţiei publice locale privind realizarea
infrastructurii
aferente parcului industrial şi a conexiunii utilităţilor;
d) lista cuprinzând
agenţii economici propuşi iniţial şi activităţile economice
prevăzute a se
desfăşura în zona parcului industrial (…)”.
Venind
din partea lui Vasile Pruteanu, minciuna se încarcă de dramatism. Pentru
alegători, nu pentru el. Cadrul legal e conturat din august 2001, iar pe-atunci era prefect PSD, cu
primar PSD la Piatra Neamţ, cu preşedinte PSD la Consiliul judeţean şi
prim-ministru PSD. Apoi, a avut acces la
toate pârghiile de putere cât timp a fost loial Alianţei D.A., fără a mai vorbi
despre vremurile când s-a scăldat în putere sub umbrela PDL. Ce l-a oprit, timp
de aproape 11 ani, să ctitorească un parc industrial? Crede că-l crede, astăzi,
vreun om sănătos la cap?... Pur şi simplu, Pruteanu a ajuns deplorabil.
Minciuna făcând parte din natura lui, a început şi el să aibă picioare scurte.
Tot mai scurte.
P.S. Situaţia reală a
parcurilor industriale din România este una foarte complicată, imposibil de
prezentat în rezumat. Au fost înfiinţate câteva zeci, abia câteva funcţionează,
iar mitul facilităţilor s-a spulberat de când Consiliul Concurenţei şi Comisia
Europeană stau cu ochii pe ajutoarele de stat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu