joi, 12 decembrie 2013

Rătăciți în tradiție: Crime de publicitate mincinoasă

E imposibil să nu ştiţi reclamele alea cu iz patriotic, difuzate la greu de televiziuni şi  televizuini, în care un individ – ba vrând să returneze o rochie şi un laptop, ba nemulţumit de aerul condiţionat de la hotel furnizat de-un evantai – spune ca din fundul curţii: „Glumiţi, ştiţi cine sunt eu? Sunt cetăţean european şi am drepturi.” Românul standard ia enunţul de bun şi-l crede general valabil, nereţinând că e vorba de-o campanie de conştientizare pe teme de protecţia consumatorului faţă de cumpărături online, returnarea sau înlocuirea unui produs şi pachete turistice mincinoase. Odinioară, alţi români standard, proaspăt descoperitori de reclame TV, erau fascinaţi de clipul cu „V-am prins, vrăjitoarelor!”, clip care împingea „Felix the best, computer made in Romania”” prin TVR. Computatorul ăla, după cum au dezvăluit în presa locală a vremii nişte ingineri de bine de la vechiul Centru Teritorial de Calcul Electronic din Piatra Neamţ, era făcut în Coreea de Sud. Astăzi, în goana naţională după reclame desăvârşit de idioate, se poate constata repede că stăm şi mai rău. Se spune că am fi contemporani cu o pretinsă evoluţie a publicitarilor români, susţinută de grandoarea a oarece premii internaţionale, dar de fapt asistăm la acte de prostituţie a creativităţii sub comenzi cumplit de mincinoase şi periculoase în comparaţie cu „minunea” cu nume de motan din desenele animate. Din raţiuni de profit sau supravieţuire, agenţiile care fabrică produse publicitare nu au puterea să respingă complicitatea la promovarea tâmpeniilor, adică să le transmită unora, în termeni fermi, că banii lor nu-s buni. Responsabilitatea socială şi profesională ar veni că nu există, în condiţiile în care destui sunt afiliaţi, dacă nu cumva reprezintă direct jucători interesanţi, respectabili ai pieţei internaţionale de profil, o piaţă unde nu ai voie să minţi sub comanda contractului.
Desăvârşirea crimei de publicitate mincinoasă televizată vine din zel şi din sistemul românesc, cel putred în realitate. Complicităţile politice trebuie subînţelese. Indiferent de gradul de idioţenie al reclamelor TV, volumul şi direcţionarea sau arondarea lor, mai cu seamă pe emisiuni, ajung să dicteze, în cel mai fericit caz să influenţeze, conţinutul şi abordările multor programe. Mai mult, se impun ore false de audienţă, cu fătuce şi gurnalişti abonaţi la a ne lua de proşti chiar pe toţi. În fond, aceste personaje fac o publicitate mincinoasă indirectă, indiferent de rangul şi aria de difuzare a emisiunii. În termeni de educaţie, ar trebui să refuze participarea la o emisiune despre Roşia Montană când se difuzează clipuri favorabile nenorocirii de acolo. În termenii de civilizaţie şi respect pentru fiinţa naţională, pentru optimismul dublat de pacostea de credulitate genetică, ar trebui să recunoască faptul că românul nu este tratat ca un cetăţean european şi nu are drepturi reale. Nici măcar în propria-i ţară. Fudulia e un reper arhicunoscut. Arofierea discernământului, prin consumul iremediabil de publcitate, dovedeşte şi încurajează crima, cu sau fără gura plină de Europa, zi de zi. Totul e pe bani. Spre deosebire de alte acţiuni comparabile, crima de publicitate mai şi rânjeşte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu