Într-o discreție care nu mai are pe cine și de ce să mire, câtă vreme la mijloc e Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, pe 2 mai se încheie consultarea publică (obligatorie, dar de mântuială) pentru un ghid de finanțare ce poate genera consecințe dramatice. Deschiderea procedurii s-a marcat pe 12 aprilie. Autoritățile locale au tăcut adânc, la fel și partidele, și închipuita societate civilă, în frunte cu organizațiile de breaslă ale proiectanților și constructorilor. Denumirea ghidului: Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile – apelul pentru municipii reședință de județ. Elementar, numai conceptul de mobilitate urbană multimodală obliga la o generoasă campanie publică de informare și conștientizare, eventual sprijinită de Adina Vălean, Comisar european pentru Transporturi din partea României.
Materialul de 37 de pagini ține de Programul Regional Nord-Est 2021-2027, deci de actualul exerciți financiar-bugetar al Uniunii Europene, cu prelungirea aferentă de 3 ani. Prioritatea se numește „Nord-Est – o regiune cu mobilitate urbană durabilă” și are ca obiectiv specific „Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon”.Legătura
dintre aberația cu „economie cu zero emisii de dioxid de carbon”, impusă de
regimul federal-confederal de la Bruxelles, și dreptul constituțional la proprietate
și folosința proprietății reprezentate de un autoturism convențional, nu este
explicată nici de această dată.
Activităţile/măsurile sprijinite în cadrul
prioritații de investiții, scrie în ghid, vor urmări în principal îmbunătăţirea
eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de
parcurs, a accesibilităţii, a transferului către acesta de la transportul
privat motorizat, precum și a transferului către modurile nemotorizate de
transport. De asemenea, se va urmări ca utilizarea
autovehiculelor cu combustibili convenționali să devină o opțiune mai puţin
atractivă din punct de vedere economic şi al timpilor de parcurs, faţă de
utilizarea transportului public nepoluant/a modurilor nemotorizate, creându-se
în acest mod condițiile pentru reducerea emisiilor de echivalent CO2 din
transport. Reținem partea cu opțiunea mai puțin atractivă.
Mai departe, aflăm că vor fi finanțate acele
subactivități/ activități care contribuie în mod direct la creșterea distribuției
modale către transportul public în comun nepoluant și mijloacele alternative de
transport (mersul pe jos, cu bicicleta) de la nivelul celor 6 municipii
reşedinţă de judeţ din regiunea noastră şi a Zonelor Urbane Funcționale/
Zonelor Metropolitane. Trecem peste distribuția modală și notăm că mersul pe
jos a devenit mijloc de transport.
Alocarea
financiară pentru acest apel de proiecte este de 161.674.216,87 euro, din care
137.423.084,34 euro din Fondul European de Dezvoltare Regională și
24.251.132,53 euro cofinanțare de la bugetul de stat, ceea ce
înseamnă că rata de cofinanțare acordată
prin FEDR este de 85% din valoarea cheltuielilor nerambursabile ale
proiectului, iar din bugetul de stat se acoperă 15% din valoarea acestor
ccheltuieli. Pentru proiectele depuse, cofinanțarea din partea solicitantului
este de minimum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile.
În secțiunea activităților eligibile, pe
componenta de Investiții
destinate implementării mobilității urbane durabile prin crearea, dezvoltarea
transportului public în comun nepoluant, lăsând la o
parte ce înseamnă tramvaie și troleibuze, regăsim activități în plină desfășurare
la Piatra-Neamț:
● Crearea, modernizarea, reabilitarea,
extinderea infrastructurii rutiere utilizate de transportul public în comun
nepoluant;
● Crearea, modernizarea, reabilitarea,
extinderea de benzi separate, folosite exclusiv pentru mijloacele de transport
public de calatori;
● Amenajarea stațiilor de încărcare electrică
pentru autobuze electrice;
● Crearea, modernizarea, reabilitarea,
extinderea depourilor/autobazelor aferente transportului public în comun
nepoluant, inclusiv infrastructură tehnică aferentă;
● Crearea, modernizarea, reabilitarea stațiilor
de transport public de călători, inclusiv asigurarea accesibilității pentru
persoanele cu dizabilități.
Atrage atenția însă, în document, o activitate
nedezbătută public absolut deloc în urbea de sub Telegoală: Amenajarea de parcări în punctele terminus
ale liniilor de transport în comun, în zona de acces în municipiu pentru a
încuraja continuarea călătoriei spre punctele de interes cu mijloacele de
transport în comun.
Corelarea cu desființarea parcărilor din oraș, cu
restricționarea utilizării benzilor de circulație rutieră prin Configurarea, reconfigurarea
infrastructurii rutiere pe străzile urbane, pentru prioritizarea transportului
public de călători, cu bicicleta și pietonal și mai ales cu ceea ce
explicit apare ca Dezvoltarea sistemelor
de reducere, interzicere a circulației autoturismelor în anumite zone conduce
dacă nu direct la concluzii, atunci la niște ipoteze pertinente. Privesc scopul
real al parcărilor ce vor apărea pe undeva la marginea orașului, în condițiile
în care parcări etajate suficiente nu ai unde construi în Piatra-Neamț.
Consultat de Mesagerul de Neamț, cu suficient timp înainte de a începe nebunia națională
cu orașele de 15/20 de minute, renumitul profesor și avocat Gheorghe Piperea
s-a pronunțat ferm în favoarea unor acțiuni colective în instanțele de judecată
împotriva autorităților care, sub pretexte ecologiste, nesocotesc dreptul la
proprietate și folosința acesteia. Mai mult, a îndemnat la atenție maximă în privința
investițiilor făcute - în realitate! - pentru a plasa proiecte și lucrări
firmelor clientelare după o regulă consacrată la Piatra-Neamț de pe vremea lui
Pinalti: avem/luăm niște bani – cum procedăm?
Vom dezvolta subiectul în ediția tipărită de
săptămâna viitoare a Mesagerului de Neamț, când veți face cunoștință și cu...
bolarzii. E un răgaz suficient acordat Executivului local (în frunte cu
primarul Andrei Carabelea) și aleșilor să explice de ce a trebuit să fie
sacrificat orașul, pe repede înainte și fără a tresări deloc în fața sumelor
exorbitante alocate din bugetul local, la limita prelungirii „n+3” a
precedentului exercițiu financiar-bugetar al UE, cu niște proiecte de
„mobilitate” moștenite. Pe zi ce trece, se dovedesc a fi proaste și sunt executate
și mai prost, aducând prea-pașnicii locuitori la o disperare tăcută.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu