marți, 7 iunie 2011

Victorie a CJ Neamţ împotriva turismului şi istoriei

(sau: Ce au în comun Pruteanu, bicicleta şi mormîntul lui Petru Muşat)

N-am acordat atenţie siteurilor cu componente turistice publice din Neamţ şi rău am făcut. Pentru că am ratat cel puţin o distracţie pe cinste.
Tocmai ce am aflat din cotidianul Realitatea despre o ispravă turistică pe net în care CJ Neamţ se face de tot rîsul. Eu semnalez doar o tîmpenie... remarcabilă şi o „contribuţie” la rescrierea istoriei.
Tîmpenia e circuitul tematic „O zi cu bicicleta în Piatra Neamţ" , ca propunere de relaxare. După ce serveşti prînzul la Troian, scrie acolo că poţi lua telegondola pînă pe Cozla. Apoi te aşteaptă parcul zoo. Cum? Sari din telegondolă? Cu bicicleta în cîrcă? Sau laşi bicileta la gară, iar în din vîrful Cozlei iei alta şi cobori la zoo după ce ai plătit bilet dus-întors? Mai reţin şi prescurtările originale: „Dl” pentru deal şi „Mv” pentru masiv.
„Contribuţia” istorică, aici e aici, ar trebui să îi dea insomnii profesorului de istorie „care este” din vîrful CJ.
Despre judeţul Neamţ se spune: „Obiectivele de interes turistic din judetul Neamt sunt multe. Staţiunile balneare Bălţăteşti şi Oglinzi, staţiunea turistică Durău, salba vechilor mănăstiri - începând cu Neamţul, una dintre cele mai vechi mănăstiri din Moldova (1367), cu mormântul lui Petru Muşat, însemnat centru de tipărituri; apoi Secu, ctitoria lui Nestor Ureche (1602), cu frumoase manuscrise, adevărate opere de artă; Agapia, menţionată documentar în 1437 şi ajunsă celebră prin picturile din tinereţe ale lui Nicolae Grigorescu; Văratecul şi celelalte.
Pe drept cuvânt se poate spune că, raportat la suprafaţă, Neamţul este ţinutul cu cele mai multe lăcaşuri de cult din lume (biserici, mănăstiri, schituri).”
Trec peste Pensiunea Văratec ca sursă de copy-paste grosolan şi reţin mormîntul lui Petru Muşat. E tare, fraţilor! Mă şi mir că lumea şi televiziunile nu dau buzna peste stareţul Benedict Sauciuc. Fiindcă mormîntul lui Petru I Muşat e un caz nelămurit, stimate domnule profesor. Asta din cite ştiu eu şi nu cred că mă înşel. Există o binecunoscută opinie a istoricului Ştefan Gorovei, potrivit căruia mormîntul s-ar afla la Biserica Sf. Nicolae (Bogdana) din Rădăuţi, argumentul principal fiind necropola voievodală de acolo. Şi au mai fost săpăturile de la Biserica Mirăuţi din Suceava, pe la 1997, cînd doar s-a crezut că a fost descoperit adevăratul mormînt. Atît, nici vorbă de Mănăstirea Neamţ. Însă, dacă asta e linia de competenţă politică şi administrativă, ne supunem, n-avem de ales. Mă gîndesc să căutăm mormîntul lui Decebal. Dacă e pe Cozla şi n-am ştiut?... Hai să încercăm, poate vin nişte fraieri în pelerinaj.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu