În frumoasa şi
bogata noastră limbă, cuvântul pompieristic nu mai ţine demult cu pompierii.
Sensul de bombastic sau pompos predomină până aproape de acaparare, dar lăsă
loc unei nuanţe demne de consacrarea incapacităţii. Suntem agasaţi şi agresaţi de
valuri de manifestări publice, care mai de care cu titluri colorate, cu
parteneri fuduli, pe urma cărora rămânem cu poze, diplome, dedicaţii şi
comentarii pseudoboeme. Se întâmplă curent la Piatra Neamţ, ba chiar se permanentizează.
Ultimul târg de carte o dovedeşte.
Degeaba iese în
prim-plan, la bătaie, un inimos demn de toată lauda precum Cristian Livescu.
Degeaba ţine spatele de influenţă un „fabricant” de poezie ca Mihai Hanganu,
consilier personal al prezidentului de judeţ.
Totul se duce de râpă sau, în
funcţie de percepţie, sare în aer prin implicarea unui abuziv neica-nimeni
aflat pe statul de plată al Camerei de Comerţ şi Industrie, organizaţie cu rol
de partener neabătut unde are şi n-are ce căuta peste nivelul de închiriere al ţarcurilor
penibile. La târgul de carte, neica-nimeni ăsta, ţinut în braţe la nesfârşit de
preşedintele Mihai Apopii, a răspuns şi de gestionarea participării lui Horaţiu
Mălăele. Iniţial a fost vorba de joi, unii ştiau că vine sâmbătă, de fapt era
vineri. Prins într-un program infernal, iubitul fost actor al Teatrului
Tineretului a ajuns cu o întârziere nepermisă faţă de ora anunţată şi asumată de
organizatori. Se ştia precis că programul e înghesuit, publicul cinstit putea
fi prevenit, dar neicuşorul protejat de Apopii, care ţinea legătura cu
invitatul, avea alte preocupări bombastice şi pompoase. Mai era cunoscut că
Mălăele, cu inima sa mare şi sensibilă, salutase de la Chicago proiecţia
filmului „Funeralii fericite” la Piatra Neamţ şi era loc de dezvoltarea
subiectului. Se ştia și că pleacă repede, dovadă că n-a avut timp să discute cu
un cunoscut om de afaceri, bun şi vechi prieten din tinereţile comune, cumătru
pe deasupra. Atunci, de ce l-ai mai adus? Pentru palmares? Să te dai şmecher? Pentru
o poză în raportul de activitate? Lumea aştepta să stea cu el de vorbă, să-l
atingă, să se bucure, să depene amintiri. Ba şi Teatrul Tineretului îl aştepta,
cu personalizarea de rigoare, pentru o fotografie pe scena regăsită.
Într-un perfect stil
pompieristic, personajul nostru a îmbârligat întrega manifestare pe tot
parcursul ei. Că a emanat şi păreri cu preţ de judecată de valoare la adresa
cui n-are dreptul să-i treacă prin faţă decât în pas defilare, ţine deja de
aroganţa şmecherilor locali care „se implică” mereu unde nu le fierbe oala. Compromit
orice lucrare publică. Nu-i recomandă absolut nimic în afara unei susțineri
durabile. Nu pricep, nu se uită la vecini, nu acceptă sfaturi. Regulile unei
acţiuni serioase, demne de a consolida un prestigiu, le sunt perfect străine.
La cât de puţini bani
se strâng pentru acţiuni importante, e de-a dreptul dureros să evoci vremurile
când la Piatra Neamţ se întâmpla ce nu se întâmpla în România. Împletirea
evenimentelor era firească, naturală. Aşa s-a întâmplat, ca de-un exemplu defel
întâmplător, pe la începutul lui 1992. Horaţiu Mălăele fusese invitat de doi
tineri oameni de afaceri (Liviu Tudor şi Iulian Ţocu), asociaţi pe atunci, să susţină
un recital şi să facă parte din juriul unui concurs de Miss organizat de ei. Era-ntr-o
sâmbătă ca de poveste. La Teatrul Tineretului se juca „O scrisoare pierdută”,
în regia lui Niki Scarlat, cu o distribuţie iatorică. E suficient de amintit că
Liviu Timuş era Tipătescu, Cornel Nicoară un minunat Nae Caţavencu, iar regretatul
Ion Muscă îl juca pe Ghiţă Pristanda. Aflând de spectacol, Mălăele s-a dus pur
şi simplu la teatru în vizită neanunţată. Actorii şi publicul s-au trezit cu el
pe scenă. Vocifera acolo, ca figurant, ca reprezentant al poporului. Mare noroc
că implementarea descinderii lui n-a căzut în sarcina vreunui de-ăsta de la
Camera de Comerţ şi Industrie - nu mai aveam ce povesti cu inimă bună. Numele individului?
N-are importanţă din moment ce caravana pompieristică le merge, netulburată,
mai departe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu